Algemeen

Lopen, staan, springen, bukken zijn voor veel mensen vanzelfsprekende bewegingen. Dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is wordt pas duidelijk als we ergens last van krijgen.

Wat is fysiotherapie?

Fysiotherapie is een paramedische discipline die zich bezighoudt met het bewegingsapparaat van  de mens. Patiënten met klachten die betrekking hebben tot de spieren en gewrichten worden met oefeningen geholpen om de
beweeglijkheid te verbeteren en pijn te verminderen. De fysiotherapeut kan de voorwaarden creëren om het herstel zo goed mogelijk te laten verlopen. Hij of zij behandelt en begeleidt de patiënt met als doel dat de dagelijkse handelingen
weer verantwoord kunnen worden hervat.

Met wat voor soort klachten kan ik terecht?

De klachten waarmee patiënten bij de fysiotherapeut komen, zijn zeer uiteenlopend: pijn, zwellingen, krachtsvermindering, ademhalingsproblemen, bewegingsbeperkingen, rug- en knieklachten, nek en hoofdpijnklachten. Deze aandoeningen kunnen bijvoorbeeld zijn ontstaan tijdens het sporten, het uitoefenen van werkzaamheden of door veroudering.

Wat doet een fysiotherapeut?

De fysiotherapeut adviseert, begeleidt en behandelt ook bij stoornissen in houding en/of bewegen. Dat kan zijn bij blessures van spieren, pezen, banden en gewrichten. Ook gevolgen van functiestoornissen aan het zenuwstelsel, bloedvaten, longen, hart en huid kunnen worden behandeld.

Zo’n 2.5 miljoen mensen vinden met onder andere dit soort klachten
jaarlijks hun weg naar de fysiotherapeut.