Manuele therapie

Een manuele therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding fysiotherapie een vervolgopleiding Manuele therapie heeft gevolgd met een gemiddelde duur van ongeveer 4 jaar (SOMT en Hogeschool Utrecht).
Manuele therapie is gericht op klachten in het”bewegingsapparaat” waarmee bedoeld wordt: de wervelkolom (nek en rug) en gewrichten in armen, polsen, handen, benen en voeten.
Tijdens de therapie worden de gewrichten van het lichaam met bepaalde technieken bewogen.

Doel

Doel is het verminderen en zo mogelijk het opheffen van de bewegingsbeperkingen en pijn. Een structurele verbetering van de activiteiten van het algemeen dagelijks leven (thuis, werk en sport) is hierbij
het doel op de iets langere termijn.

Klachten

Klachten in de wervelkolom en/of ledematen ontstaan wanneer gewrichten niet goed werken. Zo’n stoornis van het gewricht wordt ook wel “functiestoornis” genoemd. Vaak is een kortere of langere overbelasting of een trauma van het gewricht de oorzaak van de klacht. Bewegen wordt dan moeilijk en pijnlijk. Als gevolg hiervan kunnen spieren verkrampen en kan de pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam. Met behulp van manuele therapie kan de stoornis van de gewrichten worden verminderd of verholpen.

De manueel therapeut spoort de oorzaak van de klacht op en behandelt deze. De behandeling bestaat uit het herstellen van de afgenomen beweeglijkheid van het gewricht, door het toepassen van specifieke passieve en aktieve mobiliserende technieken. Bij een teveel aan beweging in het gewricht leert de therapeut de client deze te stabiliseren door middel van training. De pijn neemt dan af, waarna de beweging in de gewrichten en de houding verbeteren.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?

• Hoofd-en nekpijn;
  • Bepaalde vormen van duizeligheid;
  • Nek-en schouderklachten die doortrekken tot in de armen;
  • Rugklachten hoog in de rug met rib en borstpijn;
  • Lage rug en heupklachten evt. met uitstraling in de benen;
  • Steeds terugkomende klachten aan de ledematen, zoals enkel-, knie-, elleboog- en polsklachten.

Onze therapeuten

In onze praktijk zijn op dit moment vier geregistreerd Manueel therapeuten werkzaam, te weten mevrouw Riekje Bruins (SOMT), mevrouw annelous Schimmel-Fraanje (Hogeschool Utrecht), de heer Remco Schuijt(SOMT) en de heer Eelco van Gulik (Hogeschool Utrecht)

Manuele therapie en fysiotherapie gaan uitstekend samen. Manuele therapie is prima om mensen aan het bewegen te krijgen en fysiotherapie om mensen te laten bewegen.Deze twee behandelmethodieken werken samen en vullen elkaar aan, zorgen dat de cliënt snel resultaat ervaart en begeleid wordt om dat resultaat te stabiliseren, te consolideren en te behouden. Met andere woorden: weer vrij kan bewegen.

Naast de “gewone” Manuele therapie bied onze praktijk ook een zachtere vorm van manuele therapie aan, de Marsman techniek. Daar waar voor veel mensen de manuele techniek ook wel bekend staat als het ouderwetse ‘kraken’ zal de Marsman therapeut de gewrichten met bepaalde technieken bewegen en op die manier losmaken. Zie voor meer uitleg hierover de pagina ”Marsman therapie”.