Shockwave Therapie

SHOCKWAVE THERAPIE

Extracorporal shockwave therapy (ESWT) ofwel shockwave therapie heeft de wereld veroverd. Oorspronkelijk werd deze therapie alleen gebruikt bij het verbrijzelen van nierstenen. De laatste jaren wordt ESWT ook toegepast in de revalidatie, orthopedie, chirurgie en reumatologie. De shockwaves geven een ontstekingsremmende werking en een versnelling van weefselherstel. Daarnaast treedt er opvallend snel pijnafname op.

GELUIDSIMPULSEN

Shockwave therapie is een moderne en doeltreffende behandelmethode. De term ‘shockwave’ verwijst naar hoogenergetische geluidsimpulsen die zich als golven dwars door een medium heen verplaatsen (water, lucht of een vaste stof). In de moderne pijntherapie word de shockwave therapie toegepast voor de behandeling van pijnlijke zones. Shockwaves versnellen het genezingsproces door het lichaam te activeren, ze stimuleren het metabolisme en verbeteren de bloedcirculatie waardoor sneller genezing kan optreden.

HOE WORDT SHOCKWAVE THERAPIE UITGEVOERD

Eerst wordt er gel op het behandelgebied aangebracht. Daarna wordt het shockwave behandelpistool op de huid geplaatst en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraaiende bewegingen. De behandeling duurt zo’n 5-10 minuten per sessie en wordt een- of tweemaal per week gegeven.

VORMEN VAN SHOCKWAVE THERAPIE

Er zijn verschillende vormen van shockwave therapie.
Afhankelijk van indicatie, dieptewerking, actualiteit, reactiviteit en aanwezige apparatuur,maakt de fysiotherapeut een keuze voor een bepaalde vorm.
In onze praktijk passen wij Radiale therapie toe. Hierbij wordt de energie over een groter (radiaal) oppervlak verdeeld. Deze apparaten produceren een laag tot gemiddeld energieniveau.

SHOCKWAVE KAN WORDEN TOEGEPAST BIJ DE VOLGENDE KLACHTEN:

-Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting

-Chronische elleboogklachten (tennis- of golfers elleboog)

-Pijnklachten net onder de knieschijf

-Chronische pijnklachten aan de achillespees (achillodynie)

-Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet

-Ziekte van Peyronie

-Chronic Pelvic Pain syndroom (CPPS)

-Chronische nek-, schouder- of rugklachten

-Trigger points

-Bursitis en tendinitis